Det blev dags att lämna Motala och segla ut i Vättern igen, mot norra delen av sjön som har en fin skärgård. Vi stannade i Olshammar i Aspa båtklubb i den nordvästra delen av skärgården. Här är en gammal bruksort med pappersbruk som nog inte luktar så gott vid fel vind, det var gränsfall för vår del men antingen vande man sig eller så vände vinden eller så stängde de fabriken för kvällen, hur som helst så luktade det ok. En vänlig båtgranne hjälpte oss att ta emot tamparna och vi var tryggt på plats. En mycket fin och gästvänlig klubbhamn med tillgång till allt man behöver, väl skyddad mot de flesta vindriktningar. Dag två vandrade vi runt och tittade på detta bruksområde, som låg väldigt grönt och lummigt inbäddat i landskapet. Heliga Birgitta har satt avtryck även här och det var en kyrka uppkallad efter henne – Birgittakyrkan, även ett hus med museieföremål och berättelser från den tiden. Vi gick runt i den fina herrgårdsbyggnaden – Olshammars gården, där poeten och författaren Verner von Heidenstam föddes. Han fick Nobelpriset i litteratur 1916. Det är Verners far som är konstruktör till de för många kända Heidenstamfyrarna. Byggnaden är nu museum, hotell och festlokal med kafé och lunchrestaurang, för turister och sällskap i samband med tex bröllop, samt utställningar av konst och andra publika intressen. Vi tittade också på en ung människas Legoutställning i ett av rummen, imponerande.

Vi fortsätter mer norrut i skärgården och slingrar oss mellan små och stora öar, i noga utmärkta leder, det påminner lite om vår egen skärgård, men här är det sötvatten. Vi anländer till Askersund som var dagens mål och det är nästan fullt i gästhamnen. En tysk katamaran vinkar till oss och säger att de ska gå, så vi kan ta deras plats, vi tackar tacksamt och svänger in efter dem på en plats med långsides förtöjning, superbra. Vi ligger nu så långt in i staden man kan komma, vädret är somrigt och fint och vi ska vänta in vänner som är på väg hit till den årliga antikmässan och vi ska träffa dem och ha trevligt. De kommer att bo på det hotell som är så nära vår hamnplats, praktiskt och bra.

Vi hyrde varsinn cykel och trampade iväg för att besöka det vackra slottet Stjernsund ca 5 kilometer bort. Vi cyklade på en grusväg utmed Vätterns strand med blandad terräng, backe upp och backe ner, skog, öppna fält, genom en campingplats och på ett ställe stog en varningsskylt med texten “stora vattenfyllda hål i vägen och översvämning pga högt vattenstånd”, jaha – hoppas det går att cykla över det. Det gick att cykla över om man höll sig på högra kanten, dock stänkte vatten upp över skorna. Vi hade som tur var sandaler för de är så bra, det som kommer in rinner också ut.

Slottet ligger så vackert på en udde med vatten på tre sidor och omgärdas av parker och alléer till alla byggnader. Vi gick runt och njöt av allt vackert av blommor och annorlunda växter, vi hade matsäck med oss som vi satte oss på en bänk och åt samtidigt som vi såg ut över sjön. Sedan var det dags att gå på guidad visning i slottet som har anor från 1600-talet. År 1860 köptes godset av familjen Cassel som utvecklade ett “mönsterjordbruk” och blev känt för kreatursavel, med svensk rödbrokig boskap. När vi kände oss nöjda med slottsmiljön avslutade vi med att titta in i godsets gårdsbutik där vi köpte en liten kartong med ägg, sedan cyklade vi hem igen och lämnade tillbaka cyklarna.

Dagen därpå vaknade vi med en annorlunda vy utanför båten, gatan, bron och andra sidan om oss var belamrade med stånd fyllda med antikviteter och lite loppisprylar. På förmiddagen anlände våra vänner och vi tittade på mässan tills vi blev törstiga då gick vi till Unisax för visning och för att släcka törsten med öl. Sedan fortsatte vi på marknaden. På kvällen badade herrarna bastu och bubbel, emedan damerna drack bubbel och pratade gamla minnen, därefter åt vi en god middag med våra vänner och trevliga samtal i restaurangen på deras hotell och sedan godnatt, vi träffades för frukostkaffe en stund nästa morgon innan de reste hem till sitt. Natten som var och nästa natt åkte stadens unga människor omkring i bilar och spelade hög musik till långt in på småtimmarna, det var hänsynslöst störande och vi hade svårt att sova. Annars tycker vi att Askersund är en trevlig stad.

Dags att lämna staden och segla tillbaka mot Göta kanal, nu körde vi Vättern ner på sjöns östra sida och stannade för natthamn på halva vägen vid en fribrygga i Medevi. Efter en promenad upp mot byn ca 3 km kom vi till Medevi Brunn – Sveriges största brunnsort med en verksamhetshistoria som har pågått sedan 1678. Att det var så stort här visste vi inte, drygt 70 historiska byggnader i en naturskön miljö. Här finns på somrarna en Brunnsorkester som spelar brunnsmusik varje kväll när folk går den kilometerlånga promenaden i lugn takt efter kvällsmaten, den så kallade grötlunken, Medevi brunn, som levererar vatten som sägs vara hälsobringande, samt många andra intressanta byggnader. Vi drack lite av det vattnet, som smakade järn tycker jag och tyvärr så var alla sommaraktiviteter slut för säsongen, men det gick ju bra att gå runt och titta och läsa på skyltar. Sedan gick vi tillbaka till båten och dagen avslutades med en underbar solnedgång i Vättern.