I Töreboda finns allt man behöver som båt/camping-turist, men inte så stort utbud för de bofasta vad vi kunde upptäcka. Vi träffade i alla fall vår släkt och åt en god grillmiddag och hade trevliga samtal, bla om hur man som mycket ung kan öva sig att kyssas, på en tomat. Nästa dag var deras semester slut och vi åt den av Anders utlovade pannkakslunchen tillsamman hos dem, därefter packade de ihop tält och husvagn för att resa hem, vinkade av dem och gick sedan hem till oss. Dagen efter hyrde vi varsinn cykel och tog oss tillbaka till Hajstorp – som alla vi pratat med tidigare, rekommenderat för det var så gulligt. En skön cykeltur och vi var framme.

Många husbilar, cyklister och andra ditkommande njöt också av den mysiga platsen. Vi tittade in på ett hantverksmuseum som hade god kvalitet av keramik, glas, ull etc och på övervåningen fanns ett museum som visade på livet från förr i den här bygden som mestadels handlade om jordbruk och djurhållning för eget bruk med allt vad det innebär av odling och skörd genom årets alla årstider. Vi har det väldigt bra nuförtiden när man ser och läser om hur hårt livet kunde vara för ca 150 år sedan.

Vi intog en förstärkt fika utmed kanalens gulliga fik innan vi cyklade hem igen.

Nästa dag startade vi med att tömma toan och pratade då med ett par före oss som gjorde detsamma, de tänkte segla till Vassbacken och vänta in vänner, vårt dagsmål var Forsvik. Vi startade med att vänta på broöppningen ut från Töreboda och därefter vänta även på nästa bro som var en järnvägsbro och öppnar utifrån tågens tidtabell, det blev lång väntan innan vi kunde fortsätta. Efter det var det ytterligare broar som det tog tid att komma igenom, så när vi kom fram till Vassbacken beslutade vi oss för att det såg fint ut och vi stannade också där. Husbilar, en restaurang och det var allt. Fin natur och bra faciliteter var det ju också, vi promenerade lite och såg oss om, sedan gonatt.