En till jättefin seglingsdag, över stora farleden in till Göteborg via Rivöfjorden, genom smala sund mellan öar och upp till Göteborgs norra skärgård för att hamna i gästhamnen på ön Hyppeln. Där väntades ett traditionsenligt midsommarfirande som vi ville vara med om och det är bra om man kommer i tid till hamnen för det kan bli mer än fullt. Redan på onsdagen kom det många båtar, däribland en hel del från Norge. Norrmännen invaderar norra västkusten på somrarna enligt hörsägen. Vi fick i alla fall varsin bra plats med moringlinor och y-bommar, så vi behövde inte riskera att få flera båtar utanpå oss, som det kan bli när man förtöjer långsides utmed kaj. Hur som helst så kom vi brevid varandra (Blue Magic och Unisax) och Kerstin bjöd in till en god sillunch innan vi sedan på eftermiddagen gick en fin vandringsled runt ön Hyppeln.

Även här fanns vresrosor i mängder, kaprifoler i mängder och sten i mängder, en mycket vacker och blandad terräng, ganska typisk för dessa öar långt ut i skärgården. På högsta punkten var det ett kanontorn från andra världskriget som var omgivet av ett trädäck och var numera en utmärkt utsiktsplats. Vi såg både vår hamn på Hyppeln och de små stugorna på grannön Rörö.

Nästa dag tog vi färjan över till Rörö för att även där gå runt ön på en vandringsled. Färjan är fri att transporteras av mellan öarna, både för fotgängare, bil, lastbil etc. och går regelbundet enligt tidtabell. En fin service i Vägverkets försorg, det är ju många som bor och verkar på öarna och så turismen förstås, det är populärt för husbilar att få njuta av sjö och hav på det här sättet.

Vandringsturen gick över karga hällar, steniga stränder och sista trippen genom skog. Ett fenomen som är svårt att förklara är den kluvna stenen som var på en strand. Vi såg de spektakulära hyddorna som var byggda av strandfynd och förändras varefter nya fynd blåser iland och alla skor och tofflor som blåst iland var lite kusligt att se. Vi fikade vår matsäck i lä bakom en klippa för det blåste ordentligt på västsidan, vilket det ofta gör i dessa trakter och det syns på vegetationen som böjer sig mot land och växer väldigt lågt. Vi avslutade sista biten av vandringen i regn och skyndade till färjan för att resa tillbaka till båtarna. Medan vi väntade på färjan såg vi ett kylskåp som stog på kajen med budskapet “att köp en lokaltillverkad sillburk och hela summan går till hjälp för Ukraina” det var en fin gest och vi köpte varsin burk, det är ju midsommar om ett par dagar och då passar det så bra med mera sill.

Kerstin och Roger skulle fira midsommar med vänner så de seglade hem för att köra bil till dem. Vi tog farväl och vi uttryckte vår tacksamhet och glädje för denna tid med dem och alla fina upplevelser, hoppas vi kan ses snart igen.

Vi gladdes åt att restaurangen i hamnen hade öppnat inför helgen och vi passade på att äta deras populära rätter, Anders tog fisksoppa och jag tog Moule frites, allt från lokala producenter, sååå gott.

Midsommaraftonen framskred enligt det traditionella svenska sättet, man plockade blommor och blad för att pryda midsommarstången, det bands blomsterkransar att sätta i håret, stången restes sedan på eftermiddagen, det såldes lotter och dracks kaffe ned hembakat bröd, allt arrangerades av den lokala idrottsföreningen. Musiken kom igång och traditionella midsommardanser och sång tog fart, små grodorna och så. Vi tittade på en stund medans barn och vuxna hoppade runt och dansade. Vi vann inget på våra lotter… men vi hade i alla fall tur med vädret, det var strålande hela dagen, mycket lyckat. I hamnen var det sång och musik från båtarna natten lång, det var ju inte alltid så vackert men de hade nog kul och så ska det vara på midommaraftonen.

På midsommardagen vaknade vi med ösregn och kulingvindar, det var inte så många som syntes till på hela dagen, alla satt i sina båtar och kurade, vi med, men det var ändå några som badade som de hade gjort dagen innan också, de sprang mellan bastun och hopptornet.

Nästa dag var det fint väder igen och vi lämnade de fina öarnas värld och seglade med fin vind till Långedrag – på fastlandet i Göteborg – för natten.

Små grodorna, små grodorna….