En välfendrad båt redo för slussning
På morgonen vaknade vi och upplevde det som om vi hade stannat på en arbetsplats… på bron brevid oss startade ett gäng vägarbetare sina fordon och började skrapa bort asfalt samtidigt som skraparen instruerade lastbilen – som tog emot den gamla asfalten – med regelbundna tutningar för att den skulle köra framåt successivt. Pråmarna vaknade också till och körde förbi oss med gungeligung som följd.
Vi gjorde oss i ordning och stack vidare.
Reflektioner om Tyskland hitills – kanalerna är mycket välordnade och välskötta samt lugnt att färdas på. Växter utmed är klippta och inte så mycket skräp i vattnet – bara någon petflaska som blåst i, promenadstråk utmed hela kanalerna passar bra för hundägarna och cyklister på dagarna och för motionärer på kvällarna. Små sopcontainar för båtsopor finns utställda vid liggeplatserna. I Sverige är de så noga med att låsa in soporna och det behövs ofta kod för att bli av med sitt skräp. Det är väldigt många rodd- och kanotklubbar här och det borde vara lämplig vattenaktivitet. Det odlas mycket majs. Vi undrar också hur tyskarna mår egentligen…apotek på varenda gata och massor av privata hörcentraler???
I dag lämnar vi Mittellandkanalen som fört oss västerut och går in på Dortmund-Emskanalen som för oss söderut.
I den korsningen finns en bunkerstation som även är till för fritidsbåtar, vi stannar till för att fylla på. Diesel – har vi fått tipsat oss – är bra att fylla upp när det finns för det är ganska glest med stationer. En ”segelbåt” drar inte så mycket bränsle – knappt 2 liter per timme – men vi vill fylla upp. Vi får veta att om vi inte tankar minst 100 liter så tar de en extra avgift på 150 kr…det är bara att ”knööö” – 101 liter gick det i! Vatten är också bra att fylla där det finns.
Senast vi fyllde vatten var i ”paradiset” för några dagar sedan och då blev det aldrig fullt för det kostade 1€ (mynt) för 100 liter, då diskade och blaskade vi så mycket vi ville för att få i hela 200 liter. Vi satte igång på morgonen innan vi åkte därifrån med ett mynt, Anders gick sedan för att växla till oss en euro till så vi skulle få fullt – ingen fanns att växla med!
Men nu det var alltså dags i dag med full tank – det gick i en skvätt och vi betalade. Vi fick betala för en kubik vatten! – hela tanken rymmer 220 liter. De tänker stort på den stationen.
Vidare in i Dortmund-Ems kanalen och sommarvärmen är här, badande ungdomar utmed kanaler där stora pråmar mullrar förbi – och så vi. Kaffekorgar och filtar blandat med solande människor härligt..eller, jag vill inte bada i det vattnet, en ser inte handen under vattenytan. Men det är nog inte så hälsovådligt som jag säger. Kanalen är deras badstrand.
Vi stannade vid en liggeplats ganska centralt i staden Münster som – lite innan – har denna dags enda sluss.
Onsdag den 5 juli, varmt och skönt, vi behöver byta en gasolflaska, vill titta lite på staden och sedan komplettera med lite färskvaror och sedan fara vidare. Vi börjar med gasolen – googlade fram ett par ställen där det ska finnas och cyklade iväg med tomtuben på pakethållaren. Bauhaus var ett ställe som vi trodde på. Vi ”pratade” med kvinnan i infodisken, men hon ruskade på huvudet och pekade oss vidare till trädgårdsavdelningen där en man – som kunde lite engelska – väntade på oss. Han ringde ett par ställen utan resultat, han sökte på webben och hittade ett campingcenter lite utanför staden och visade oss på kartan. Det var ca 1 mil bort och vi tyckte det kändes långt med cykel. Mannen kallade på en yngre kille som nog åkte mycket buss och tillsammans gjorde de en färdplan för oss och skrev ut den. En flugsmälla inhandlades innan vi – tacksamma för all hjälp – lämnade Bauhaus.
Vi cyklade till busstationen och tog buss nr 10 mot campingcentret. Väl där var det 10 min promenad, vi bytte vår tub och återvände till busshållplatsen. Bussen tillbaka kom precis, så det var bara att kliva in – vilket flyt. Innan vi klev på bussen, tänkte vi att det är nog bäst att stoppa ner tuben i flugsmällarpåsen, så den inte syns, annars kanske vi inte får åka med – farligt gods och handvapen…
När vi hämtat cyklarna så travade vi runt i staden som har ett omfattande innerstadsliv med mycket historia, gamla pampiga byggnader, uteserveringar och små butiker.
Vi köpe sedan mat och for vidare.
Vi byter Dortmund-Emskanalen till Wesel-Daattelnkanalen som går lite västerut igen och efter fyra ganska stora slussar nedför, stannade vi i en liten trevlig klubbhamn i Dorsten.
I den sista slussen hade vi sällskap av en svensk båt som det skulle ha varit trevligt att få prata med, för de såg ut att ha liknande planer som vi, men de körde vidare utan prat.
I sådana stora slussar som här, får en byta tag med tamparna varefter vi sjunker nedåt. Jag brukar stå i fören med den tampen och det är svårt att nå pollaren, jag har tagit båtshaken till hjälp, men det känns nervöst och osäkert. Vi har hittat ett bättre sätt – vi drar både för- och aktertampen till mittknapet, står tillsammans och hjälps åt att hålla båten på plats och byta tag, det känns mer stabilt.
I Dorsten tvättade jag en maskin tvätt, vi duschade och bytte sängkläder, mycket välbehövligt efter en 30 grader både i och utanför båten och helt vindstilla.
Jag får nog ändra mig vad gäller vattenkvalitén – det ser fiskt ut och det borde det vara för det badas överallt utmed kanalerna och det är ca 23 grader i vattnet.
Fredagmorgon och vi avslutade tvättandet och började med båtvård. Vi har en fast monterad sjövattenpump som vi kopplar slang till och kan spola av båten, det passade bra idag och var också väldigt välbehövligt.
Vi är rena, kläder och sänkläder rena, båten är ren och det känns fint.
Vi smög in på mycket grunt vatten i hamnen för att tanka vatten, kul med fällköl.
Resan fortsätter med två stora slussar till och efter det är vi ute i den stora floden Rhen som går norrut och har stora variationer på vattennivån och strömmar.
Motorn med ca 2000 varv per minut gör normalt 5 knop nu blev det 8 knop och vi är glada över att gå medströms.
Vi tar natthamn i Wesel YC som är en skyddad hamn mot blåst, strömmar och vågor.
Senaste kommentarer