Mistralen höll i sig i flera dagar, så det var bara att vänta. Vi gick runt och tittade på stan och hittade en friluftsutställning utmed Rhonfloden, som bla innehöll en fantastisk fotoutställning på temat djur och natur. Vi lånade en kundvagn på Carrefour som vi kunde köra dieseldunkar i och fyllde upp båttanken.

På måndagsmorgonen gick vi till Fluid-Elec – företaget vi önskat skulle kunna lyfta av vår mast. Mannen var tveksam – det var väl inte deras huvudinriktning – men efter ett par telefonsamtal, beslutades det att vi skulle komma nästa dag klockan 12.00. Vinden hade lagt sig och nu kunde vi börja förbereda för avmastning. Seglen ska tas bort, de tampar som går att ta loss ska bort, kicken och bommen ska monteras ner, bombromsen ska bort, all el som går upp i masten ska kopplas bort etc. Seglen bar vi iväg på land där vi sett en slät ren plats att vika ihop dem på och stoppa i segelsäckar. Vi passade på att köra en maskin tvätt, medans vi fortfarande hade stag kvar att fästa torklina på. Det blev en ganska ”mastig” dag. Vi bunkrade färskvaror och tankade vatten och somnade ovaggade den natten.

Nästa morgon tvättade vi båten, betalade marinan, tackade för oss och så körde vi bort och lade oss vid lyftkranen. 12.00 kom det tre män, kranföraren värmde upp maskinen och de andra två hoppade runt på båten och började lossa på stagen. En man klädde på sig en säkerhetssele och blev upphissad av kranen för att fästa sling runt masten att lyfta i, sedan lyftes den upp och placerades på två bockar och männen gick på lunch, det bestämdes att de skulle komma tillbaka klockan 17.00 och lyfta upp den på däck.

Nu skulle stagen lossas från spridarna och spridarna skruvas bort. Tusan vad allt satt fast, efter att inte ha varit bortskruvat på fem år, tanken var att jag skulle lossa det och Anders börja skruva upp stöttorna på båten som ska hålla masten kvar på däck. Men jag fick inte loss något och Anders fick rycka in och banka loss med slägga på riggbultarna och hörselskydd på. Sedan kunde Anders återgå till stöttorna. Nu skulle alla fasta linor och vajrar på masten fixeras, så inget hänger och slänger när vi kör, det är jag bra på. Vi blev lagon klara till klockan 17.00 och då kom männen tillbaka och masten lyftes upp på stöttorna. Nu ska masten fixeras på stöttorna och vi skålar för ett bra samarbete och det nya båtlivet vi startar dagen därpå när vi slussar ut på River Rhone. Unisax har transformerats från segelbåt till kanalbåt på en dag.